דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעיות באחוזים: על ההיענות לסקרים ארגוניים 

מאת    [ 27/04/2010 ]

מילים במאמר: 354   [ נצפה 3077 פעמים ]

סקר ארגוני הנו כלי נפוץ להערכת עמדות ותפיסות של עובדים. אולם, ערכו של סקר ככלי לאיסוף נתונים תלוי בהיקף השתתפות העובדים בו. מנהלים ועובדים מייחסים פחות אמינות לתוצאות סקר שבו אחוז ההיענות נמוך. הם כמובן צודקים. כשאחוז ההיענות נמוך, המשמעות היא פחות נתונים, כלומר, עוצמה נמוכה יותר למבחנים הסטטיסטיים המשמשים להסקת מסקנות. בעיה חמורה עוד יותר הנה ההטיה שעלולה להיווצר: אם המשתתפים בסקר והמסרבים להשתתף בו שונים זה מזה באופן מהותי במימדים שנבחנים בסקר, הכללת ממצאי הסקר על כלל העובדים בארגון תהיה שגויה.

למה לא עונים לסקרים ארגוניים? קורה לפעמים שהשאלון לא מגיע בכלל אל העובד, למשל בגלל היעדרות ממושכת. לפעמים השאלון מגיע ליעדו, אך עקב נסיבות שונות במקום העבודה שוכחים או לא מספיקים למלא את הטופס. מעקב של מובילי התהליך בארגון, והעברת תזכורות למשתתפים הפוטנציאליים, עשויים לפתור את הבעיה. אך מה לגבי עובדים שקיבלו החלטה מודעת לא להגיב לסקר? במקרה כזה, התזכורות כנראה לא יעזרו.

מיהם העובדים שהחליטו לא להשתתף בסקר? מה מאפיין אותם? האם מדובר בעובדים המרוצים, או דווקא באלו שלא מרוצים? קשה להצביע על סרבן סקרים טיפוסי. הסירוב קשור לצירוף מורכב של תכונות אישיות, הקשרים חברתיים בארגון, ועמדות כלפי נושאי הסקר עצמו. יחד עם זאת, מחקרים מלמדים כי עובדים שבוחרים במודע לא להשתתף בסקרים ארגוניים, הנם העובדים המרוצים פחות, וכי הנטייה בקרבם לעזוב את הארגון גבוהה מזו שבקרב המשיבים לסקרים. כלומר, אחוז היענות נמוך לסקר הארגוני הוא נורה אדומה.

כיצד לשפר את אחוז ההיענות בסקר? קשה לשלוט בהיענות לסקרים ארגוניים, אשר מושפעת מרמת המחויבות הארגונית או מגורמי מוטיבציה אחרים. אבל ישנם מספר צעדים פשוטים, שעליהם אני ממליצה כאן, כדי לשפר את ההיענות לסקר הארגוני.

ואזהרה לסיום: אחת התופעות העגומות הנה אי השתתפות בסקר הארגוני מתוך אמונה ששום דבר בארגון לא ישתנה בעקבותיו. אם אחוז ההיענות נמוך, פרסום הפעילויות שבעקבות הסקר עשוי להגביר את העניין בתהליך, וכתוצאה מכך אחוז היענות יהיה גבוה יותר בסקר הבא. אבל הקשר בין אחוז ההיענות לבין הפעילויות שלאחר הסקר פועל גם בכיוון ההפוך: חוסר תגובה ניהולית לממצאי הסקר עלולה להוביל לציניות או לאדישות, ולפגוע באחוז ההיענות בעתיד. לכן, אם לא באמת מתכוונים לפעול בעקבות הסקר, באופן שיורגש ע"י העובדים, עדיף לשקול לוותר על הסקר לגמרי.

ליטל שמר חיים (MBA) - מומחית בניהול וביצוע מחקרים יישומיים: מחקרי שוק, מחקרים ארגוניים ומחקרים חברתיים, תוך שימוש במגוון מתודולוגיות כמותניות ואיכותניות. http://www.Lsh-Research.com Littal@Lsh-Research.com עוד על מחקר שיווקי, מחקר ארגוני, מחקר חברתי, ייעוץ מתודולוגי, הדרכה והנחיה, ושווקי חיזוי באתר הבית של ליטל שמר חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב